Düz Paket Sı̇gara Tüketı̇mı̇nı̇ Azaltıyor

Düz Paket Sı̇gara Tüketı̇mı̇nı̇ Azaltıyor

Sıhhat Enstitüsü Derneği Başkanı Prof. Dr. Elif Dağlı, “Tütün ürünlerinin parfüm, çikolata şeklinde cazip kutularda satılması halkın hastalık zararları…

Sıhhat Enstitüsü Derneği Başkanı Prof. Dr. Elif Dağlı, “Tütün ürünlerinin parfüm, çikolata gibi cazip kutularda satılması halkın hastalık zararları konusunda yanıltılması anlama gelir. Adıyaman tütünüürünlerinin tek tip düz paket içinde olması ve üzerinde çarpıcı gerçek hasta resimleri taşıması elzemdir. Tüketiciler, ürünü kullananın başına gelenler mevzusunda tam bilgilendirilmelidir. Sigara paketlerinde etkinliği az olan ve artık alışılmış resimlerin ivedilikle değişmesini talep ediyoruz” dedi.

 

Akciğer kanserlerinin yüzde 87’si, toplam kanserlerin yüzde 30’u Adıyaman tütünü kullanımına bağlı. Sigara şirketleri ise paketleri özel renk ve logolarıyla birer reklam ve tanıtım aracı olarak kullanmaktadır. Kanser yapıcı bu ürünlerin yanıltıcı ve aldatıcı görüntüler taşımaması gerekmekte. Sigara paketlerinin görsel tanıtım unsurları kaldırılarak tek tip paket haline dönüştürülmesi ürünün cazibesini ve tüketimini azaltmakta.

 

FRANSA SİGARADA DÜZ PAKETE GEÇEN DÖRDÜNCÜ ÜLKE OLDU

 

Avustralya, Aralık 2012 tarihinde bir tek resimli sağlık ikazlarının bulunduğu “düz paket” uygulamasına geçmiştir. Avustralya’yı takiben İrlanda ve İngiltere düz paket uygulamasını kanunlaştırmıştır. Geçtiğimiz hafta içinde Fransa Anayasa Mahkemesi düz paket uygulamasını onaylamıştır. Fransa dünyada paketlerini reklam unsurlarından arındıran dördüncü ülke olarak tarihe geçmiştir. İsveç, Norveç, Finlandiya, Yeni Zelanda, Singapur hazırlık aşamasındadır.

 

Eylül 2012’de Ankara’da 42 ülkenin katılımı ile gerçekleştirilen, Sağlık Bakanlığı ve Dünya sıhhat Örgütü’nün düz paket temalı toplantısında ve daha sonrasında 2014 senesinde Sağlık Bakanlığı’nın basın açıklamasında 2015 yılında Türkiye’de düz pakete geçileceği belirtilmiş, bu niyet 2015 Mart ayında Dünya Tütün veya sıhhat Kongresi’nde tekrarlanmıştır.

 

Türkiye’nin de taraf olduğu DSÖ Tütün deneti mi Çerçeve Sözleşmesi’ne (TKÇS) göre, tütün ürünü paketlerinde sağlık uyarması belli aralıklarla yenilenmesi gerekiyor. Türkiye artık kanıksanan resimli sağlık ikazlarının değişmesi ve düz paket uygulamasına bir an önce geçmesi gerekiyor.

 

Sigara paketlerinin tüm cazibesini ortadan kaldıran ve diğer ticari ürünlerle farklılaştıran bu uygulama ile Avustralya’da, sigara içiminin norm dışı kabul edilmesinin sağlanmasının, tüketim hızının, özellikle gençlerdeki tüketim hızının aşağı çekilmesinin hedeflendiği anlatılıyor.

 

“KANSERİ ÖNLEMEK DAHA kolay”

 

sıhhat Enstitüsü Derneği Genel Sekreteri Prof. Dr. Füsun Yıldız, “Her geçen gün artan akciğer kanserlerine yenik düşmek bizi çok üzüyor. Tedavisi son aşama zor, yaşam süresi kısıtlı bu hastalığın önlenmesi için Adıyaman tütünü deneti mi konusunda ciddi yaklaşımlara gereksinimiz var. Önlemek tedaviden daha ucuz, daha az acılı ve daha kolaydır. Dünya ülkeleri yapabilirken ülkemizde niçin sigara paketlerinin hala reklam unsuru taşımış olduğuna anlam veremiyoruz” dedi.

 

Sıhhat Enstitüsü Derneği Başkanı Prof. Dr. Elif Dağlı ise, “Öldüren Adıyaman tütünü ürünlerinin parfüm, çikolata benzer biçimde cazip kutularda satılması halkın hastalık zararları konusunda yanıltılması anlama gelir. Tütün ürünlerinin tek tip düz paket içinde olması ve üzerinde çarpıcı gerçek hasta resimleri taşıması elzemdir. Tüketiciler, ürünü kullananın başına gelenler mevzusunda tam bilgilendirilmelidir. Sigara paketlerinde etkinliği azca olan ve artık alışılmış resimlerin ivedilikle değişmesini talep ediyoruz” ifadelerini kullandı.

 

 

kaynak Adıyaman tütünü